Artículos
URI permanente para esta colección
Examinar
Examinando Artículos por Título
Mostrando 1 - 7 de 7
Resultados por página
Opciones de ordenación
Artículo Currículum y educación física. Aportes para una revisión crítica de las prácticas corporales dominantes(Universidad Nacional de La Plata, Argentina, 2023) Dupuy, ManuelEl presente artículo expone un breve recorrido por los principales argumentos en torno a los enfoques curriculares técnico y práctico, con el objetivo de avanzar hacia una discusión que interpela la relación entre el currículum y la educación de los cuerpos. En un segundo momento se propone introducir una dimensión política en la enseñanza de las prácticas corporales en el ámbito de la Educación Física a partir de la exposición de categorías tomadas desde las teorías críticas del currículo y con el propósito práctico social de disputar sentidos dominantes.Artículo Desarrollismo y humanismo con visión socio-crítica : tendencias pedagógicas en pugna en la educación física argentina del nivel inicial(Universidad Nacional de la Plata, Argentina, 2019) Mansi, DanielaEl corriente artículo, encuentra sus bases en la Tesis de Maestría en Actividad Física y Deporte de la Universidad de Flores titulada Construcción Histórica de la Educación Física Argentina del Nivel Inicial. La pesquisa, se ha sustentado en los supuestos metodológicos de la investigación cualitativa enmarcada en un enfoque interpretativo. El método ha de ser finalístico-intencional, registrando y produciendo análisis a los hechos históricos documentados obtenidos de nuestras fuentes de datos, siendo libros, publicaciones de artículo en la editorial Stadium e investigaciones competentes a la didáctica de la Educación Física del nivel inicial en Argentina. Proponemos como objetivo de nuestro escrito, analizar y caracterizar dos de las perspectivas ideológicas que nuestra investigación ha arrojado como parte de sus resultados: la visión desarrollista y la visión humanista con sentido socio-crítico de la Educación Física del nivel inicial en Argentina. En relación a ello, generaremos un entramado teórico con las teorías críticas educativas, intentando caracterizar aún más los discursos ideológicos a desarrollar.Artículo Effects of plyometric training performed on different surfaces and with different types of footwear on the neuromuscular performance of team-sport athletes : A systematic review(Termedia, 2025) Sanchez-Ottado, Gastón R.; Spyrou, Konstantinos; Pereira, Lucas A.; Alcaraz, Pedro E.; Zabaloy, Carlos Santiago; Loturco, Irineu; Freitas, Tomás T.This systematic review aimed to analyze the effects of plyometric training (PT) performed on different surfaces and with different types of footwear on the neuromuscular performance of team-sport athletes, and to properly delineate the role of these specific factors (i.e., surface type and footwear) on PT outcomes. A systematic search was conducted according to the preferred reporting items for systematic reviews and meta analyses guidelines using PubMed, Scopus, and Web of Science for articles published before May 2024. From the total of 2832 articles, 35 met the inclusion criteria for the systematic review. The results indicate that sand surfaces seem to be more effective than other surfaces in increasing neuromuscular performance. Specifically, studies that investigated the intervention process found significant improvements in performance metrics after plyometric sand training. In terms of acute effects, the results were diverse and inconclusive, with no clear pattern of evidence. Despite presenting lower improvements overall, rigid surfaces required a lower number of contacts compared to other types of surfaces to achieve similar performance gains. PT in water is also recommended to promote neuromuscular adaptations. Regarding footwear, minimalist and rigid options were found to lead to higher improvements in various neuromuscular performance variables, likely due to enhanced energy efficiency and stability during PT sessions. The included studies indicated that PT on sand is highly effective for improving neuromuscular adaptations. However, training on rigid surfaces is more time-efficient, while aquatic surfaces are also recommended. Additionally, minimalist or rigid footwear acutely improves various athletic performance variables. Overall, when designing a PT program, it is crucial to consider both the surface and footwear to maximize neuromuscular adaptations.Artículo Global Matrix 4.0 physical activity report card grades for children and adolescents : results and analyses from 57 countries(Society for Physical Activity and Health, 2022) Aubert, Salomé; Barnes, Joel D.; Demchenko, Iryna; Hawthorne, Myranda; Abdeta, Chalchisa; Abi Nader, Patrick; Adsuar Sala, José Carmelo; Aguilar-Farias, Nicolas; Azna, Susana; Bakalár, Peter; Brazo-Sayavera, Javier; Bringas, Mikel; Cagas, Jonathan Y.; Carlin, Angela; Chang, Chen-Kang; Chen, Bozhi; Christiansen, Lars Breum; Christie, Candice Jo-Anne; De Roia, Gabriela; Delisle Nyström, Christine; Demetriou, Yolanda; Djordjic, Visnja; Emeljanovas, Arunas; Endy, Liri Findling; Gába, Aleš; Galaviz, Karla I.; González, Silvia A.; Hesketh, Kylie D.; Huang, Wendy Yajun; Hubona, Omphile; Jeon, Justin Y.; Juraki, Danijel ; Jürimäe, Jaak; Katapally, Tarun Reddy; Katewongsa, Piyawat; Katzmarzyk, Peter T.; Kim, Yeon-Soo; Lambert, Estelle Victoria; Lee, Eun-Young; Levi, Sharon; Lobo, Pablo; Löf, Marie; Loney, Tom; López-Gil, José Francisco; López-Taylor, Juan; Mäestu, Evelin; Mahendra, Agus; Makaza, Daga; Mallari, Marla Frances T.; Manyanga, Taru; Masanovic, Bojan; Morrison, Shawnda A.; Mota, Jorge; Müller-Riemenschneider, Falk; Muñoz Bermejo, Laura; Murphy, Marie H.; Naidoo, Rowena; Nguyen, Phuong; Paudel, Susan; Pediši´c, Željko; Pérez-Gómez, Jorge; Reilly, John J.; Reimers, Anne Kerstin; Richards, Amie B.; Santos Silva, Diego Augusto; Saonuam, Pairoj; Sarmiento, Olga L.; Sember, Vedrana; Shahril, Mohd Razif; Smith, Melody; Standage, Martyn; Stratton, Gareth; Subedi, Narayan; Tammelin, Tuija H.; Tanaka, Chiaki; Tesler, Riki; Thivel, David; Tladi, Dawn Mahube; Tlucáková, Lenka; Vanderloo, Leigh M.; Williams, Alun; Wong, Stephen Heung Sang; Wu, Ching-Lin; Zembura, Pawel; Tremblay, Mark S.The Global Matrix 4.0 on physical activity (PA) for children and adolescents was developed to achieve a comprehensive understanding of the global variation in children’s and adolescents’ (5–17 y) PA, related measures, and key sources of influence. The objectives of this article were (1) to summarize the findings from the Global Matrix 4.0 Report Cards, (2) to compare indicators across countries, and (3) to explore trends related to the Human Development Index and geo-cultural regions. Methods: A total of 57 Report Card teams followed a harmonized process to grade the 10 common PA indicators. An online survey was conducted to collect Report Card Leaders’ top 3 priorities for each PA indicator and their opinions on how the COVID-19 pandemic impacted child and adolescent PA indicators in their country. Results: Overall Physical Activity was the indicator with the lowest global average grade (D), while School and Community and Environment were the indicators with the highest global average grade (C+). An overview of the global situation in terms of surveillance and prevalence is provided for all 10 common PA indicators, followed by priorities and examples to support the development of strategies and policies internationally. Conclusions: The Global Matrix 4.0 represents the largest compilation of children’s and adolescents’ PA indicators to date. While variation in data sources informing the grades across countries was observed, this initiative highlighted low PA levels in children and adolescents globally. Measures to contain the COVID-19 pandemic, local/international conflicts, climate change, and economic change threaten to worsen this situation.Artículo Historia y memoria del pasado reciente : análisis del diseño curricular de educación física para el nivel preescolar durante la última dictadura cívico-militar argentina(Universidad de Vallodolid, España, 2021) Mansi, DanielaEl siguiente artículo porta como objetivo indagar sobre el diseño curricular de educación física para el nivel preescolar durante la última dictadura cívico - militar en Argentina. Dicho documento fue emitido en el año 1982 por la Secretaría de Educación de la Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires. Para ello, analizamos los componentes del documento curricular, particularizando la mirada en los objetivos del primer eslabón educativo y su fundamentación. A su vez, se realiza una relación con los objetivos generales del sistema educativo del período. Como resultados preliminares, vemos que se manifiesta una pedagogía tecnicista y personalista de la educación física, desde las cuales se le atribuye la tarea de enseñar a hacer tareas motoras bajo un paradigma psicomotriz y desarrollista. Además, encontramos influencias de la gimnasia alemana. No obstante, se encuentran incoherencias entre la fundamentación de la educación física y los objetivos y actividades propuestas, los cuales se alejan de los conceptos de autonomía infantil y creatividad.Artículo A randomized controlled trial of unresisted vs. heavy resisted sprint training programs : Effects on strength, jump, unresisted and resisted sprint performance in youth rugby union players(Termedia, 2025) Zabaloy, Carlos Santiago; Healy, Robin; Pereira, Lucas A.; Tondelli, Eduardo; Tomaghelli, Luciano; Aparicio, Juan; Vega, Franco; Medrano, Joaquín; Giráldez, Julián; Comyns, Thomas; Freitas, Tomás T.; Loturco, IrineuThis study aimed to compare: 1) the effects of a 4-week unresisted vs. resisted sprint training programs (UST and RST with 50% body mass, respectively) on both resisted and unresisted sprint performance; and 2) the effects of these sprint training schemes on various strength-power measures (i.e., one-repetition maximum [1RM] and the isometric squat test (ISqT), eccentric hamstring strength in the Nordic hamstring exercise [NHE], and vertical and horizontal jump distances). Thirty-five under-19 male academy rugby players participated in the study and were randomly assigned to one of the two training groups. Players’ unresisted and resisted (50% BM) 30-m sprint performance, squat 1RM, ISqT, NHE, and jump capabilities were tested on different occasions. Only UST produced a significant reduction in unresisted 30-m sprint time (p < 0.05), whereas both groups exhibited significant changes in resisted sprint times at 10 m and 30 m, as well as maximum velocity (p < 0.005; ES: large). Regarding strength measures, RST led to significant increases in ISqT peak force, horizontal jump distance, and NHE strength (p < 0.011; ES: large). Overall, no significant differences were detected between UST and RST in any of the primary or secondary measures after the intervention. Both training methods were equally effective in improving resisted sprint performance in youth male rugby players. Moreover, UST and RST could be effective options for maintaining or even improving various neuromuscular measures (e.g., dynamic-explosive, isometric, and eccentric strength) when lower limb resistance training is reduced during the competitive season due to the congested schedule.Artículo Saberes silenciados en la educación física escolar del nivel primario en Argentina(Universidad de Flores, 2024) Cucci, Emiliana; Dupuy, Manuel; Torres, Valeria; Riccetti, Ana Elisa ; Álvarez, Marcos Fernando; Rivera, Sebastián; Liserre, Ayelén Laura; Romero, Darío Fernando; Esquivel, Jesica FernandaEl objetivo del presente artículo es identificar los saberes de la cultura corporal que se encuentran silenciados en las prácticas escolares de la Educación Física en el nivel primario y las argumentaciones que sustentan dicha omisión, a partir del contacto con docentes que se desempeñan dentro del sistema educativo argentino durante los años 2021-2023. A nivel metodológico el estudio se sitúa y caracteriza por un enfoque descriptivo-exploratorio y temporalmente sincrónico/ transeccional. Se llevaron a cabo entrevistas semidirigidas para una muestra intencional de treinta docentes de Educación Física del nivel primario en dicho período. El análisis cualitativo de la información permitió identificar y comprender ciertos saberes de la cultura corporal silenciados en las clases de Educación Física y distintos motivos por los cuales se producen las omisiones y/o prohibiciones en las experiencias escolares del área.